Bloedjeuk/Hartruis • Toneelgroep Cargo

Bloedjeuk / Strijd der anonieme prutsers
In het eerste uur van het tweeluik Bloedjeuk/Hartruis kijken we naar het dagelijkse gevecht van de werknemers Krein, Ernst en Udo. Spanningen binnen de groep hebben er voor gezorgd dat de werkvloer is verworden tot praatcultuur. De productie ligt stil. Aan de werkgever The Freshmaker de taak om zijn ontspoorde team weer op de rails te krijgen.
Een stoelendans in pak volgt, waarin het kleine gevecht van de mens om hogerop te komen grootse vormen aanneemt.
Het stuk Bloedjeuk was eerder te zien op Festival Cement 2008 in Den Bosch.

“Cement mag trots zijn. Ook op acteur Marcel Osterop die het ontzettend leuke Bloedjeuk schreef en regisseerde. Met herkenbare dialogen en sterke acteurs. Over het oneindige geroddel op kantoren. En over het eeuwige gezever en geouwehoer van mensen over niets.” (de Volkskrant)

Hartruis / Omhels mij en je omhelst jezelf
In het tweede uur van Bloedjeuk/Hartruis smelt het kleine filmpje beschaving dat nog aanwezig was. Onder leiding van bemiddelaar Basti zoeken drie verloren zielen naar hun ware identiteit. Die blijkt dieper verstopt dan men zou verwachten. Gelukkig spreekt Basti de waarheid. En niets dan die waarheid. Maar wie is Basti zelf eigenlijk?  Blinde geldingsdrang raakt op stoom, knalt door de handrem en rijdt zich te pletter. Een tragedie sijpelt door. Een nekschot lijkt onvermijdelijk. Hartruis, over het absolute recht van de mens om te zijn wie die is.

Basti: “Hebben jullie misschien behoefte aan iets van een goeroe?”

Bloedjeuk/Hartruis is een coproductie van Toneelgroep Cargo en Het Zuidelijk Toneel. Bloedjeuk/Hartruis wordt mede mogelijk gemaakt door NFPK, het Lira Fonds, de Van Bijleveltstichting, Provincie Brabant en het SNS Reaalfonds.

tekst & regie Marcel Osterop spel Michiel Bijmans/Justus van Dillen, Sanne den Hartog/Marijn Klaver, Constance Kruis, Dimme Treurniet/Xander van Vledder (wisselende casts) dramaturgie Martine Manten kostuums Joke Sommen lichtontwerp Stan Bannier decoradvies Judith Abels techniek Stan Bannier/Egbert Mellema foto's Phile Deprez

Please reload

Please reload